12 TM 2018

Aktuální číslo

  • SVĚTOVÉ PREMIÉRY NA IAA
  • SEVERSKÝ SVÁTEK UŽITKOVÝCH VOZŮ
  • ČESKÉ TÝMY PŘED DAKAREM 2019








Milí přátelé!

Je mi líto, že musím začít trochu smutnou zprávou, ale nedá se nic dělat. Oživení tradičního výrobce dieselových nákladních vozů nižší a střední tonáže Avie se nepodařilo. Trochu nás to mrzí, ale dalo se to celkem očekávat. Pojďme si tedy krátce připomenout, co se vlastně v posledním roce přihodilo.

Značku Avia Motors chtěl postavit na nohy průmyslový holding Czechoslovak Group (CSG), který sdružuje některé české i slovenské firmy, jež se věnují strojírenství, automobilové, železniční a letecké výrobě a obrannému průmyslu. V podnicích začleněných do tohoto holdingu pracuje více než 8 tisíc lidí a tržby dosáhly loni hodnoty asi 25 mld. Kč. Do skupiny patří také výrobce těžkých nákladních vozidel Tatra Trucks, kterého se na rozdíl od Avie nedávno podařilo dostat do černých čísel. A to hlavně díky specifické nabídce, která může konkurovat větším automobilovým koncernům. Podle posledních informací se ale i Tatra dostává opět do potíží a plán výroby se nedaří naplňovat.

Úmysl zbrojaře Jaroslava Strnada, jehož rodina CSG ovládá, na záchranu Avie tedy nevyšel. Ještě na počátku roku přitom automobilka představila nové modely a slavnostně spustila linky v Přelouči na Pardubicku. Nyní výroba končí, o auta tohoto typu prý není takový zájem. Mluvilo se původně až o 400 vozech ročně. Ještě letos na jaře Avia ohlásila plán na 150 vyrobených vozů. Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jich z pásů nakonec sjelo jen 39, z toho se jich prodalo dvacet. V září už se nevyrobilo ani jedno auto. Přeloučský závod ještě zcela nekončí, majitelé s ním mají další plány. „Avia bude mít ještě dlouho program poprodejních služeb pro tisícovky vozidel, která pod její značkou jezdí zejména na českých a slovenských silnicích. Vedle toho však budeme pro tuto značku hledat i jiný produkt, na kterém lze postavit dlouhodobě její budoucnost,“ řekl pro Hospodářské noviny mluvčí holdingu Andrej Čírtek. Jedná se prý o elektromobilitu. „Intenzivně jednáme s potenciálními partnery, kteří disponují potřebným know-how v oblasti elektropohonu a pro které by Avia byla vhodný partner pro výrobu podvozku,“ dodal. Podnikatel Strnad koupil Avii od indické společnosti Ashok Leyland Motors na jaře 2016. V té době už firma auta několik let nevyráběla. Za zkrachovalý podnik měl Strnad Indům zaplatit údajně několik set milionů korun. Peníze se mu ale vrátily skoro hned − jen pozemky v pražských Letňanech, kde stávala původní fabrika, za rok prodal za víc, než na kolik ho společnost vyšla. Takže ať tak nebo tak, byl to vlastně dobrý obchod.

Ještě pro vás mám dnes jednu novinku. Od našeho kamaráda a spolupracovníka, Jirky Fialy, jsme se dověděli, že se na konci jara (1. a 2. června) uskuteční v Muzeu amerických automobilů v Lužné u Rakovníka setkání amerických trucků. Pozvány jsou asi čtyři desítky účastníků, ale nedá se předpokládat, že se dostaví všichni. Jde přece jen o první ročník. V muzeu mají jeden krásný Mack, teď tam parkuje ještě jeden jeho „kolega“ – bílý Mack. K vidění je také třeba americký školní autobus, sanitka a vyprošťovák. Plánuje se vyjížďka konvoje do Rakovníka a návštěva místního pivovaru, kde dělají pivo Bakalář. Kdo budete mít chuť přijet, tak jste srdečně zváni.

A to je vše, přeji vám krásné Vánoce a dobrý vstup do nového roku 2019.

Roman Řepa

šéfredaktor


Komentáře nejsou povoleny.